Késett a géped? EU 261/2004: járatkésés kártérítés és az utazók jogai

Kitalálom: a fejedet fogva ülsz egy reptéri váróban és éppen azon görcsölsz, hogy elúszott az első napja nyaralásodnak vagy nem érsz haza időben, igaz? Esetleg már túl vagy a görcsölésen, de a rossz szájíz nem hagy nyugodni és tudni szeretnéd, hogyan szúrhatsz oda a légitársaságnak, aki miatt ez történt.

Mostanában egyre többször fordul elő járatkésés vagy rosszabb esetben járattörlés világszerte. Szerencsére ezek általában nem több órás késések, de olykor előfordul, hogy egy rettentően kényelmetlen délutánt vagy estét kell eltöltenünk egy terminálban, amit tapasztalatból mondok, nem szeretnénk kipróbálni.

De mégis mi a teendőnk, ha járatunk több órát késik? Milyen jogaink vannak? Jár nekünk bármi féle járatkésés kártérítés?

Köszönhetően az Uniós szabályozásnak szerencsére számos jogorvoslati lehetőségünk akad a témakörben, akár 600 EUR értékű kártérítésre is jogosultak lehetünk. Ebben a cikkben az EU 261/2004 járatkéséssel és légiutasok jogaival foglalkozó rendeletét nézzük meg részletekbe menően. Lássuk is a medvét!

Tartalom

Járatkésés és utasjogok: mi az EU 261/2004?

Az EU 261/2004 rendelet értelmében a légitársaságok pénzügyi felelősséggel tartoznak, ha a légi utazás váratlanul megváltozik, feltéve, hogy a fennakadást nem a légitársaságon kívül eső körülmények okozták (erről majd később).

Az utasok jogairól szóló más jogszabályokkal összehasonlítva az EU 261/2004-es rendelet az egyik legátfogóbb. Ez a jogszabály létfontosságú szerepet játszik a légi utasok és az utasjogok védelmében, ráadásul nem csak az európai utasok számára: az EU 261 minden európai repülőtérről induló utasra vonatkozik. Bizonyos körülmények között pedig az Európába érkező, Unión kívüli repülő utasokra is vonatkozhat.

Az utazók gyakran nem tudják, hogy a légitársaságok jogi és pénzügyi felelősséggel tartoznak a repüléssel kapcsolatos problémákért. A járattól, a repülési forgatókönyvtől és a végső célállomástól függően a kártérítési kérelem benyújtása személyenként akár 600 EUR visszatérítést is jelenthet.

Az utasokat megillető kártérítés összege számos tényezőtől függ, többek között a megtett távolságtól és attól, hogy mennyi időt késett a végső célállomás elérése.

A legfontosabb: amennyiben a jogszabályok értelmében jár neked kártérítés, ne hagyd veszni a lehetőséget, mert akár 600 EUR összegre is jogosult lehetsz!

Járatkésés kompenzáció az Európai Unión belül: milyen járatok esetén jár a kártérítés?

Az uniós jogszabályban foglalt kártalanítással kapcsolatban hasznos tudni, hogy mely járatokra terjed ki a jogszabály hatálya. A legtöbb Európán belüli útvonalra vonatkozik, nem csak az EU légterére, hanem Izlandra, Norvégiára, Svájcra és az úgynevezett „legkülső régiókra” is (Francia Guyana és Martinique, Mayotte, Guadeloupe és La Réunion, Saint-Martin, Madeira és az Azori-szigetek, valamint a Kanári-szigetek).

Számos nemzetközi járat is érintett lehet: ha a járat az EU valamelyik repülőteréről indul, akkor a fedezet kiterjed rá. Ha máshonnan indul, de a célállomás az EU területén van, akkor pedig a fedezet a légitársaságtól függ: ha európai légitársaságról van szó, akkor a fedezet erre is kiterjed.

Nem csoda ha most villogó kérdőjelek ugrálnak a fejedben, ezért itt egy kis összefoglaló a fentiekről érthetőbb formában is:

Milyen esetekben jogosult a légiutas a kártérítésre?

Most, hogy megnéztük, hogy milyen járatokra érvényes az EU 261/2004 rendelet, jöjjön a lényeg: melyek azok a feltételek, amiknek teljesülnie kell, hogy érvényesíthesd kártérítési igényedet, hogy akár 600 EUR jóvátételt zsebelj be a légitársaságtól:

Minden perc számít: így számold az érkezés idejét

Jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy pontosan mi számít érkezési időnek a késés szempontjából. Ez könnyen döntő szerepet játszhat kártérítési igényed tekintetében, hiszen akár perceken is múlhat, hogy jogosult leszel-e.

Ez azért is fontos, mert még ha a járat késve is indul, a légitársaság még a levegőben képes lehet behozni a lemaradás egy részét.

2014 szeptemberében az Európai Bíróság (C-452/13. sz. ügy) az „érkezési időt” úgy határozta meg, hogy ez az a pillanat, amikor a repülőgép elérte a célállomást és valamelyik ajtaja nyitva van. Ez azon a feltételezésen alapul, hogy ebben a pillanatban az utasok elhagyhatják a repülőgépet.

Ez sokszor 15 perc vagy annál is nagyobb eltérést jelenthet a leszállás időpontjától, ezért fontos, hogy pontosak legyünk, ha a járat késése miatt igényt nyújtunk be.

A legfontosabb: dokumentálj! Fotózd folyamatosan a késést jelző táblákat a reptéren, a beszállás pillanatában és leszállásnál is készíts képet, hogy bizonyítani tudd a késés mennyiségét.

Meddig vagy jogosult a kártérítésre a járatkésés napját követően?

Az EU 261/2004 rendelet értelmében a járatkésés miatt kártérítési igényed benyújtásának meg kell történnie egy bizonyos határidő előtt, amely országonként eltérő.

Fontos, hogy a benyújtási határidő nem az állampolgárságodtól függ, hanem attól, hogy a légitársaság székhelye melyik országban található, továbbá attól, hogy melyik bíróság rendelkezik joghatósággal a légitársasággal kapcsolatos ügyekben.

Mint, mindig, erre is hoztunk egy hasznos táblázatot neked:

OrszágBenyújtási határidő
Ausztria3 év
Belgium5 év
Bulgária1 év
Horvátország3 év
Ciprus6 év
Csehország*3 év
Dánia3 év
Észtország3 év
Finnország3 év
Franciaország5 év
Németország **3 év
Görögország5 év
Magyarország2 év
Izland2 év
Írország6 év
Olaszország2 év
Lettország1 év
Litvánia3 év
Luxemburg10 év
MáltaNincs korlátozás
Hollandia2 év
Norvégia3 év
Lengyelország1 év
Portugália2 év
Szlovákia2 év
Szlovénia2 év
Spanyolország5 év
Svédország***10 év
Svájc2 év
Egyesült Királyság6 év

Csörögjön a kassza: mennyi az annyi járatkésés esetén?

Gondolom már Te is erre a részre vártál és kezeket dörzsölve azon törted a fejedet, hogy mekkora kártérítést igényelhetsz a járatkésésed miatt. Természetesen az okozott bosszúságot, kellemetlenséget nem tudja kárpótolni semmilyen pénz, de azért valljuk be, mégis jobb szájízzel tekintünk vissza az esetre, ha kapunk egy több 100 eurós pittyenést bankkártyánkra.

A jogszabály hatálya alá tartozó járatok esetében a 3 órát meghaladó késés esetén vagy kártérítésre jogosult. Ennek mértéke több tényezőtől is függ, többek között attól, hogy mennyi időt késett és milyen messziről indult a járat. Az alábbi táblázatban összegezve a kártérítések mértéke:

A jogszabályt átolvasva láthatjuk, hogy a távolságok tekintetében sem feltétlenül egyszerű a dolgunk, ugyanis nem tiszta légvonal távot vesz alapul a számítás, hanem az úgynevezett „Great circle method” módszert kell alkalmaznunk. Erre a legegyszerűbb megoldás, ha a Google rendszerében keresünk egy erre a célra készült kalkulátort és megadjuk az indulási és érkezési reptereket a számításhoz.

Tuti tipp: megspórolva egy lépést neked, használd bátran az alábbi kalkulátort a repülőterek közötti távolság kiszámításához: greatcirclemapper.

Rendkívüli körülmények, vis-major: ezekben az esetekben nem jár neked kártérítés

Repülőgépünk járatkésése esetén hajlamosak vagyunk mindig, minden körülmények között a légitársaságot okolni a problémáért, de ha kicsit jobban belegondolunk, valóban lehetnek olyan helyzetek, amikor a késés a légitársaság felelősségén kívülre esik.

Nagyon fontos, hogy ilyen esetben jól járjunk utána, hogy ez valóban így van-e, mert a légitársaságok hajlamosak ezekre hivatkozni akkor is, ha nem ilyen helyzet áll fent, csak szeretnének elriasztani minket igényünk benyújtásától, hogy elkerüljék a kártérítési kötelezettségüket.

Az EU 261/2004 értelmében a légitársaság hatáskörén kívül eső járatkésési okok az alábbiak:

Ilyen esetekben a légitársaság elméletileg nem köteles kártérítést fizetni neked, azonban továbbra is bizonyítaniuk kell, hogy ésszerű intézkedéseket tettek a késés megelőzésére. Például a rossz időjárás rendkívüli körülménynek tekinthető, viszont ha más légitársaságok felkészültek erre és megakadályozták a késést, míg a Te légitársaságod nem, akkor jogosult lehetsz kártérítésre.

Egyéb jogok a kártérítésen túl, amik megilletnek téged már a helyszínen is

Az EU 261/2004-es rendelet értelmében a pénzbeli kártérítésen túl egyéb jogok is megilletnek téged, melyek közül több már a reptéren, a késés pillanatában aktuális lehet számodra.

Az utasok tájékoztatása jogaikról

Az első alapvető jogod, hogy tájékoztatást kapj az EU 261. cikkének tartalmáról. Minden légitársaságnak ki kell helyeznie az utasok jogairól szóló tájékoztatást az utasfelvételi pultoknál.

Visszatérítéshez vagy átirányításhoz való jog

Ha késésed meghaladja az 5 órát, az elvesztett időért járó kártérítésen túlmenően jogosult vagy az eredeti repjegyed teljes vagy részleges visszatérítésére, valamint szükség esetén az indulási helyre történő visszautazásra.

Gondoskodáshoz / ellátáshoz való jog

Amennyiben járatod több, mint 3 órát késik, akkor többféle alapvető ellátásra vagy jogosult, melyeket a légitársaság köteles biztosítani számodra. Ilyenek például:

  • Étkezés és frissítők a késés ideje alatt
  • Hozzáférés kommunikációhoz, beleértve két telefonhívást, telex- vagy faxüzeneteket és e-maileket
  • Ha éjszakai szállásra van szükség, szállodai szobát és szállítást kell biztosítania számodra a repülőtérre és vissza

Repülőjegy fel- és leminősítés

Ha egy alternatív járatot ajánlanak fel neked megoldásként és az általad lefoglaltnál magasabb osztályra helyeznek, akkor a légitársaság nem számíthat fel neked további díjat. Ha viszont az alternatív járat alacsonyabb osztályú, akkor az eredetileg kifizetett ár 30 és 75 %-a közötti visszatérítést kaphatsz.

Hogyan nyújtsd be kártérítési igényedet a légitársaság felé, ha késett a géped

Ha éppen most tudtad meg, hogy járatod késni fog, akkor pánikra semmi ok, kövesd bátran az alábbi lépésről-lépésre útmutatót, hogy a legjobban gyere ki ebből a kellemetlen szituációból:

Ha betartod a fenti szempontokat, akkor jó eséllyel indulsz a kártérítési igényed érvényesítésére. De mégis mikor, hogyan és hol tudod benyújtani ezen igényedet a légitársaság felé?

Nyilván nem a nyaralásod értékes idejét szeretnéd elpazarolni internetes keresgéléssel és dokumentumok benyújtásával, nyugodtan tedd félre az ügyet és foglalkozz vele majd, ha hazaérkeztél, hiszen már Te is tudod, hogy legrosszabb esetben is évekig van lehetőséged benyújtani az igényt.

A járatkésési kártérítési igényed benyújtására alapvetően kettő lehetőséged van:

Kártérítési igény benyújtása egyénileg közvetlenül a légitársaság felé

A legjövedelmezőbb, ugyanakkor a legnehezebb és legkevésbé valószínű a pozitív elbírálás. Nincs közreműködő cég, ezért ezen cégek jutalékát megspórolod és ha pozitív elbírálást kapsz a légitársaságtól, akkor a teljes kártérítés összegét Te kapod meg.

Hátránya, hogy ebben az esetben a teljes ügyintézés nálad van, neked kell utána járni a légitársaság weboldalán, hogy miként tudod benyújtani kereseted és milyen dokumentumokra lesz ehhez szükség. Ezen kívül természetesen kevésbé fognak téged komolyan venni, mint egy jogi háttércsapattal rendelkező szakcéget és több, mint valószínű, hogy megpróbálnak majd lepattintani, vagy nem is válaszolnak a keresetedre (saját tapasztalat).

Kártérítési igény benyújtása közreműködő szakcég jogi segítségével

Ha hajlandó vagy beáldozni a kártérítés egy részét, akkor számos lehetőséged van közreműködő szakcég bevonására sikerdíjas alapon. Ez annyit jelent, hogy az ügyet beadod egy erre szakosodott cégnek, ők listába szedve megmondják, hogy az adott légitársaság milyen dokumentumokat kér ehhez és miután begyűjtöttek mindent tőled, ők teljes körűen elvégzik helyetted a teljes jogi folyamatot.

És a legjobb? Semmilyen díja nincs a szolgáltatásnak, kizárólag sikerdíj alapon dolgoznak ezek a cégek, azaz, ha a megkeresés sikertelen volt, akkor semmivel nem tartozol a szolgáltatásért.

Tuti tipp: javasoljuk, hogy bízz meg szakcéget, mert sokkal nagyobb eséllyel indulsz a kértérítés megszerzésére, könnyebb és gyorsabb a folyamat. Ajánlott szolgáltató: AirHelp.

Facebook
WhatsApp
Email

Kérdésed van? Ne habozz megírni!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük